2019 – 2020 | 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Koza Yayınları 6.TEMA Sanat:DÖRT BÜYÜK ŞAİR Metni Cevapları
Konudaki kırmızı yazılar soruları, yeşil yazılar cevapları temsil eder.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 180 Cevapları Koza Yayınları
HAZIRLIK
Sınıfa getirdiğiniz şiirlerden birini okuyunuz. Bu şiiri sevme nedeninizi açıklayınız.
Sizce bir insanın şair olabilmesi için hangi özelliklere sahip olması gerekir?
Cevap: Bir insan şair olabilmesi için bence okumayı sevmelidir. Çünkü okuyarak yeni kelimeler öğrenir ve kendi hayal dünyasını genişletir. İyi bir şair olabilmek için duygularını iyi ifade etmesi gerekir. Kendini her zaman en iyi şekilde anlatmalıdır ki karşıdaki insan onu en iyi şekilde anlayabilsin.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 183 Cevapları Koza Yayınları
1.ETKİNLİK
Metinden alınan aşağıdaki kelimeleri bulmacada belirginleştiriniz. Bu kelimelerin
anlamlarını metinde geçtikleri cümleden hareketle tahmin edip yazınız. Tahminlerinizi
kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Bu kelimeleri anlamlarıyla birlikte oluşturduğunuz sözlüğe yazdıktan sonra bunları birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Tahminlerim
usta: Bir zanaatı bütün incelikleri ile yapabilen kimse
oturum: bir meclisin yaptığı toplantı
sürgün: Birine ceza olarak başka bir yere göndermek
ödül: Kazanılan bir şey üzere verilen hediye
sanat: Bir duygunun tasarının şekil buluş hali
ünlü: herkesçe tanınan kimse
sanatçı: Duygu ve tasarının şeklini yapan kişi
hüzün: üzüntü
çağdaş: Aynı çağda yaşayanlar
Cümlelerim
usta: Bu işte en iyi usta oydu.
oturum: İlk oturum bir saat sonra
sürgün: Yurt dışına sürgün edilmiş
ödül: Yarışmada birinci olup ödülü kaptı.
sanat: Sanat galerisi çok güzeldi
ünlü: Ünlü biriyle denk gelmek çok heyecan verici
sanatçı: En sevdiğim sanatçıydı.
hüzün: Hüzün dolu odalar.
çağdaş: Çağdaş bir ülke için çalışmalıyız.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 184 Cevapları Koza Yayınları
2.ETKİNLİK
Metinden alınan aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin eş anlamlılarını altlarına yazınız. Bu kelimeleri aynı cümlede eş anlamlısı yerine kullanınız. Cümlelerin anlamı değişti mi? Neden? Metinde geçen diğer eş anlamlı kelimeleri belirleyiniz.
Cevap:
Şiirleri okundu, anıları tazelendi.
Eş anlamlısı: Hatıra
Cümlem: Hatıralarım saklı hafızamda
Öbürlerinin adlarını da bilmeyen yoktur.
Eş anlamlısı: İsim
Cümlem: Yeni gelen öğrencinin ismini çok beğendim.
Özgürlük ve yurt şairidir o.
Eş anlamlısı: Ülke
Cümlem: Bu ülke benim hayalimdi.
3.ETKİNLİK
Okuduğunuz metinden hareketle adı geçen şairler hakkında verilen bilgileri uygun yerlere yazınız.
Cevap:
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 185 Cevapları Koza Yayınları
4.ETKİNLİK
Aşağıda verilen kelimelerin zıt anlamlılarını metinde bulunuz. Bunları birer cümlede kullanınız.
Cevap:
5.ETKİNLİK
Şiire en yakın sanatlardan biri de müziktir. Bazı şairlerin, şiirlerini enstrümantal müzik
eşliğinde okudukları bilinmektedir. Bildiğiniz böyle bir şair var mıdır? Varsa, şiirlerini
dinlerken neler hissettiğinizi açıklayınız. Yoksa bilgi teknolojilerinden yararlanarak şiirlerini
seslendiren ve aşağıda görselleri verilen şairleri araştırınız.
Siz bir şair olsaydınız şiirlerinizi seslendirerek sesli kayıt altına almak ister miydiniz?
Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Benim en çok sevip dinlediğim sanatçı Aşık Veysel’dir. Hayat hikayesini beğendiğim ve gerçekten müziğini severek yaptığını belli eden bir insan olduğu için sevgimi kazanmıştır. Bende onun gibi sesimi kaydetmek isterdim. Çünkü böyle güzel sesler ve böyle güzel duyguları yaşatacak kişi sayısı azalmıştır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 186 Cevapları Koza Yayınları
6.ETKİNLİK
Defterinize yukarıdaki örneklerden farklı olacak şekilde içinde kısaltmaların geçtiği beş cümle yazınız.
Cevap:
TDK ‘na göre Türkçe mizi kullanmaktayız.
TBMM 23 Nisan 1920 tarihinde açılmıştır.
İHH 1992 den beri faaliyet göstermektedir.
AFAD başarılı bir kuruluştur.
MEB bu yıl yeni sistem getirmiştir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 187 Cevapları Koza Yayınları
7.ETKİNLİK
Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenilen ve sınıfa getirdiğiniz şiirleri sesli
okuyunuz. Şiirlerin ana duygusunu söyleyiniz. Bu şiirlerin size hissettirdikleri ve şairlerin
sanata yaptıkları katkılar hakkında konuşunuz. Konuşmanız esnasında yeni öğrendiğiniz
kelimeleri ve dilimize yabancı dillerden geçmiş kelimelerin Türkçe karşılıklarını kullanmaya
özen gösteriniz. Konuşma ve dinleme kurallarına uyunuz.
SESSİZ GEMİ
”Artık demir almak günü gelmişse zamandan,
Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan.
Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol;
Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir kol.
Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli,
Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli.”
Cevap: Bu şiir Aşkının uzaklaşıp gitmesini anlatmaktadır. Yaşadığı olayı şiirinde bizlere sunmuştur. Derin bir anlamı vardır.
8.ETKİNLİK
Konusunu ve ana duygusunu belirleyerek bir şiir yazınız. Şiirinizi yazmadan önce yazmak istediklerinizi zihninizde tasarlayınız. Şiirinizde eş sesli ve mecaz anlamlı kelimeleri de kullanmaya özen gösteriniz. Ayrıca dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimeler yerine
Türkçe karşılıklarını kullanmaya dikkat ediniz.
Cevap:
ANNEM
Bir tan vakti açtın annem kanatlarını kuş gibi
Bende kanatlarımı açıp çırpmaya çalıştım sen gibi
Uzaklaşıyordun annem bulutlara doğru
Ben o zaman anladım farklı dünyada olduğumu
Konu:Annesini yitiren çocuğun duyguları
Ana duygusu: Anneye duyulan özlem
Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Türkçe Sayfa 172-173-174-175-176-177-178-179 Cevapları Koza Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.